Vantaan ratikan työt alkavat Aviapoliksen alueella 1.12. Talven aikana alueella tehdään pääasiassa maanrakennus- ja louhintatöitä suljetuilla työmaa-alueilla. Työt eivät vaikuta esimerkiksi lentoaseman toimintaan. Vantaan ratikan liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2029.
Rakentamisen työvaiheet ja aikataulu
Työt alkavat suunnitelmien mukaan 1.12. Plootukalliolla Muuran alueella. Ensin kaadetaan puita välttämättömistä kohdista ja poistetaan pintamaata. Louhinnat pääsevät alkamaan myöhemmin joulukuussa.
Osa työvaiheista aiheuttaa myös melua, mutta tässä vaiheessa melua aiheuttavia töitä ei tehdä esimerkiksi asuinkohteiden läheisyydessä. Alueella alkaa vuonna 2026 lisää työmaita, ja niistä tiedotetaan etukäteen.
Talven aikana työskentely tapahtuu suljetuilla alueilla, eikä työmailla ole merkittäviä vaikutuksia alueen liikenteeseen. Alla olevaan karttaan on merkitty punaisella jalankulun ja pyöräilyn reitti, joka poistuu käytöstä joulukuussa. Tikkurilantien eteläpuolen reitti poistuu käytöstä, mutta tien pohjoispuolen reitti säilyy käytössä normaalisti.

Tien eteläpuolen reitti suljetaan, koska työmaalle rakennetaan oma liittymä Aviabulevardin eteläpäässä sijaitsevaan liikenneympyrään. Alueella on jonkin verran työmaan liikennettä. Helsinki-Vantaan lentoasema ja Aviapoliksen molemmat juna-asemat palvelevat normaalisti koko ratikan rakentamisen ajan.
Tällä hetkellä Vantaan ratikan valmistelevat työt ovat käynnissä, ja suurin osa tunnelin rakentamista valmistelevista ratakatkoista on toteutettu Tikkurilan asemalla. Varsinainen ratikan rakentaminen alkaa joulukuussa.
Näin seuraat hankkeen etenemistä
Hankkeen viestintäkanavista löytyy lisää tietoa ajankohtaisista asioista:
Hankkeen verkkosivut: www.vantaa.fi/ratikka
Sähköposti: ratikka@vantaa.fi
Kuva: Vantaan kaupunki