Metalliromun kierrätyksellä on Suomessa vankat perinteet, ja sen kokonaistaloudellinen vaikutus hiilidioksidipäästöihin ja energiankulutukseen on merkittävä. Toimitimme Avia Cargon työmaalta kiertoon yli 150 000 kiloa metallia, jonka tarina alkaa alusta jossakin Euroopan monista terästehtaista. Purkutöistä vastasivat Romu Keinänen Oy ja Purku Keinänen Oy.
Helsinki-Vantaan lentoaseman kainalossa sijaitsevan Avia Cargon lentokenttärahdin käsittelytilassa käy kolina. Kyytiä saavat mm. rollerdeckit kaikkine osineen sekä montuista saksinosturit ja niihin liittyvä koneisto. Purku Keinäsen miehistö purkaa teräsrakenteita pääosin hartiapankilla, sillä polttoleikkaaminen onnistuu vain käsivoimin. Nostotyössä ja isojen kappaleiden liikuttamisessa apuna on kurottajat ja trukit.
Kolmisen viikkoa myöhemmin valtava määrä purettuja kappaleita kulkeutuu vaihtolavoilla kohti tarinansa seuraavaa vaihetta. Kierrätysmetallilla on lukuisia käyttökohteita, ja se soveltuu erinomaisesti jatkokäyttöön teollisuuden erilaisiin tarpeisiin. Jokainen kierrätykseen toimitettu metallikilo on pois tarpeesta louhia lisää malmeja, ja kierrätysmetalli korvaakin yhä useammin malmista louhitun metallin.
– Metalli on siitä kiitollinen raaka-aine, että sitä voi kierrättää käytännössä melkein ikuisesti, Romu Keinäseltä kerrotaan.
Kiertotalouden positiivinen vaikutus kestävään kehitykseen on ilmeinen. Esimerkiksi kierrätysteräksestä valmistetun teräksen hiilijalanjälki voi olla jopa 70 % neitseellisen teräksen hiilijalanjälkeä pienempi. Metallin jalostaminen malmista kuluttaa myös yli 2 kertaa enemmän energiaa kuin metallin valmistaminen kierrätetystä raaka-aineesta.
Avia Cargon työmaalta materiaalia päätyi kierrätykseen yli 150 000 kiloa. Vastaavan kokoisen teräsmäärän tuottaminen tarkoittaisi maailmanlaajuisten keskiarvolaskelmien mukaan noin 2 kiloa hiilidioksidipäästöjä teräskiloa kohti. Määrä vastaa jopa 30:n suomalaisen vuotuisia hiilidioksidipäästöjä.
Lentokentältä purettu metalliromu jatkaa matkaansa kohti Romu Keinäsen Karjaan toimipistettä, jossa se jalostetaan teollisuuden raaka-aineeksi. Käytännössä prosessi tarkoittaa metalliromun lajittelua ja leikkaamista teräsvalimoiden vaatimaan kokoon ennen kuin raaka-aine jatkaa matkaansa tulevaisuuden käyttäjille. Käsittelyn jälkeen kierrätysmateriaali kuljetetaan tehtaille Eurooppaan, jossa Avia Cargosta purettujen teräsrakenteiden tarina saa uuden alun jonakin uutena tuotteena.
– On hienoa nähdä, kuinka massiivinen määrä metalliromua Avia Cargon työmaalta saatiin kiertoon. On innostavaa ajatella, että Cargon rakenteista muotoutuu parhaillaan jotakin uutta Euroopan terästehtailla. Paikallisen romuyrityksen ryhmä hoiti homman asiantuntevasti ja aikataulussa maaliin, sanoo kiinteistöjohtaja Jari Harapainen AVIA Real Estatelta.