AVIA Real Estaten kiinteistöhuolto on ollut nyt reilun vuoden ajan yhtiön omissa käsissä. Siinä, missä valtakunnan trendi on ulkoistaa kiinteistöhuoltopalveluita, AVIA Real Estatella on uitu vastavirtaan. Kiinteistöpäällikkömme Mikko Jokipii kertoo, että ratkaisu on ollut onnistunut.
– Päädyimme ottamaan huoltotoiminnan omiin käsiimme, sillä näimme, että kiinteistöjen yleishuolto on tärkein ja näkyvin elementti asiakasrajapinnassamme. Olemme saaneet vuoden aikana paljon hyvää palautetta, ja ennen kaikkea asiakkaamme ovat arvostaneet huollon nopeaa reagointia ja asiantuntevaa palvelua.
Huoltokaksikko on lentokentällä työskenteleville tuttu veljespari Toni ja Henry Honkaranta, joka on huoltanut alueen kiinteistöjä jo yli 10 vuoden ajan. Veljekset ovat suhtautuneet muutokseen myönteisesti, eikä vuoden aikana ole tullut mitään yllättävää eteen.
− Jatkuvuus on tärkeää, sillä kiinteistöihin liittyy aina paljon tärkeää historiatietoa. Lentokentällä kun ollaan, tähän alueeseen liittyy tiettyjä lainalaisuuksia ja toimintatarpeita, jotka poikkeavat kaikista muista sijainneista. Tällaisessa tilanteessa jatkuvuuden tärkeys korostuu sekä meille että vuokralaisille, Jokipii sanoo.
Jos huoltotöistä jää aikaa, voivat kaverukset mahdollisuuksien mukaan hoitaa myös ns. handyman-tyyppisiä töitä.
− Käytännössä se voi tarkoittaa vaikkapa vuokralaisten palaneiden lamppujen vaihtoja, taulun kiinnityksiä ja muita vastaavia tehtäviä, joissa vuokralaiset saattavat tarvita apua. Toni ja Henkka ovat myös vuokralaisia varten, eivät vain meitä, Jokipii sanoo.
Hyvät kokemukset ensimmäisestä vuodesta
Mitä kulunut vuosi on pitänyt sisällään? Lentokenttäalueen kiinteistöjen huollossa päivät ovat vaihtelevia ja työt monipuolisia. Tonin ja Henryn päivät täyttyvät mm. sisäolosuhteiden tarkkailuista, erilaisista seurantatöistä ja nettisivujen kautta tulevista huoltopyynnöistä.
− Pidämme silmällä optimaalisia sisäolosuhteita, teemme teknisiä kierroksia kiinteistöissä ja tarkastamme, että kaikki laitteet toimivat niin kuin pitää. Lisäksi hoidamme erilaisia huoltopyyntöjä: kun jotain reagoitavaa tulee, hoidamme sen pois ja tarvittaessa tilataan eri alojen ammattilaisia apuun, Henry kertoo.
Erityisesti yksi huoltokeikka on jäänyt kaksikon mieleen.
− Viime kesänä saimme ilmoituksen, että Avia Fleetin katosta vuotaa vettä. Kun menimme paikalle, vesi tuli vastaan käytävillä, ja useita palomiehiä oli jo siirtämässä vesiä pois. Sadevesiviemärin liitos oli irronnut rankkasateen johdosta, ja näin ollen vedet pääsivät sitä kautta tulvimaan lattioille, kaksikko muistelee.
Huoltopyynnöt sähköisesti tai puhelimella
Huoltomiehillä on asiakkaille ja vuokralaisille yksi toive. Huollon tilaukseen olisi hyvä käyttää sähköistä huoltolomaketta (www.aviarealestate.fi) tai soittaa ympäri vuorokauden vastaavaan palvelukeskukseen 020 515 958. Näin huoltopyynnöt pysyvät järjestyksessä ja ennen kaikkea huoltomiehillä on aikaa tehdä liikkuvaa huoltotyötä asiakkaiden parissa.
Kaikki huoltopyynnöt tulevat myös huoltomiehille reaaliajassa lomakkeen sekä puhelimen kautta tehtynä.