Uudet toimitilat aiheuttavat usein paljon pohdittavaa. Mitä, mistä ja kuinka paljon? Mikä on meille tärkeää ja mitä emme ainakaan halua? Mitä jos maailmantilanne muuttuu, ja miten uusi tila vastaa vastuullisuusvaatimuksiimme? Lue alta vinkkimme uusien toimitilojen valintaan.
1. Helppo tulla, helppo mennä – keskeinen sijainti ja hyvät yhteydet tekevät arjesta vaivatonta
Kaikki haluavat päästä töihin mahdollisimman nopeasti ja helposti. Keskeinen sijainti ja sujuvat liikenneyhteydet tekevät työmatkaliikkumisesta vaivatonta, ja siksi sijainti kannattaakin valita niin, että tilat ovat helposti saavutettavissa niin asiakkaille kuin työntekijöillekin. Jos yrityksellä on muualla Suomessa tai ulkomailla sijaitsevia toimipisteitä, myös niiden välillä siirtyminen on hyvä huomioida.
Erityisesti liikkuville, kansainvälisille ja logistiikkaan keskittyville yrityksille lentokentän läheisyys on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Keskeisen sijainnin ansiosta liikkuminen eri kohteiden välillä käy nopeammin ja ulkomailta tulevien vierailuja on helppo järjestää. Koneen laskeuduttua toimistolle ehtii jopa vartissa.
Hyvät julkiset yhteydet ovat monille tervetullut lisä. Lentokenttäalueen toimitiloihin pääsee sekä junalla että bussilla ympäri vuorokauden ja lähestulkoon etuovelle saakka. Suuret pysäköintialueet varmistavat, että myös omalla autolla on helppo saapua.
– Meillä on tällä alueella tuhansia pysäköintipaikkoja ja satoja sähkölatauspisteitä, joille vuokralaisilla on mahdollista solmia omat sopimushinnat, isännöitsijämme Marko Kovero kertoo.
2. Kun maailma muuttuu, myös tilojen on voitava muuttua
Hybridityö on uusi normaali, johon yritysten täytyy sopeutua niin toimintamallien kuin toimitilojenkin osalta.Jos toimisto yllättäen tyhjenee tai tarvitaan nopeasti uutta lisätilaa, perinteinen vuokrausmalli ja pitkät sitoumukset voivat osoittautua haasteellisiksi. Siksi kannattaa kartoittaa muitakin vaihtoehtoja.
Vastauksena työn tekemistapojen muutokselle AVIA Real Estate on kehittänyt Avia Club -konseptin, jonka ansioista hybridityön jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin voidaan reagoida nopeammin ja helpommin.
– Avia Club on palvelukokonaisuus, jossa tilat joustavat tarpeen mukaan. Mallissa yhdistyy oman toimiston rauha ja toimistohotellien joustavuus: asiakas saa oman, yksityisen tilan, mutta tarpeen mukaisesti myös jousto- ja yhteiskäyttötilat. Näin työntekijät voidaan pitää tyytyväisinä ja samaan aikaan vältytään maksamasta tyhjästä, kertoo vuokrauspäällikkömme Hanna Temmes.
3. Sujuvat työarjen palvelut pitävät vuokralaiset ja työntekijät tyytyväisenä
Kun kiinteistötekniikka tarvitsee huoltoa tai uudet huonekalut asennusta, on avun hyvä olla lähellä. Siksi on hyvä selvittää, miten uuden tilan kiinteistöhuolto on järjestetty ja huomioida myös muut palvelut, joita työntekijät arjessa arvostavat.
– Kiinteistöjen yleishuolto on tärkein ja näkyvin elementti vuokralaisille. Me tuotamme nämä tärkeät tehtävät itse, sillä haluamme, että kiinteistöjen käyttäjillä on hyvät olosuhteet ja vuokralaiset pysyvät tyytyväisinä. Vuokralaisten käytössä on myös handyman-kumppani, jonka voi tilata hoitamaan tilojen arkisia tarpeita aina lamppujenvaihdosta hyllykköjen asennuksiin, kiinteistöpäällikkö Mikko Jokipii kertoo.
Työntekijät arvostavat myös sitä, että muut työarkea sujuvoittavat palvelut löytyvät läheltä. Kun monipuolinen lounasvalikoima, työterveys ja kuntosali ovat lähellä, työntekijöiden on kätevä yhdistää työpäivään kaikki tarpeellinen. Lentokentän monipuolisten ostosmahdollisuuksien äärelle on helppo poiketa myös ennen kotimatkalle lähtöä.
4. Astetta alemmas ja astetta paremmin – vaivattomuutta vastuullisuustekoihin
Parhaimmillaan oman vastuullisuusfilosofian toteuttaminen ja vastuullisten valintojen teko on uusissa toimitiloissa luonnollinen osa arkea. Siksi vuokranantajan vastuullisuustoimiinkin on hyvä kiinnittää huomiota.
AVIA Real Estatella kiinteistöjen lämmitystä ja sähkönkäyttöä optimoidaan jatkuvasti ja kiinteistöihin kehitetään kaiken aikaa entistä energiatehokkaampia ratkaisuja. Käytetty kaukolämpö on päästötöntä, sähkö ilmastoneutraalia ja aurinkovoimaa lisätään jatkuvasti.
– Haluamme tehdä vastuullisuuden toteuttamisesta asiakkaillemme vaivatonta. Meille tämä on arkipäivää, sillä teemme näitä investointeja jatkuvasti. Pelkästään tänä vuonna olemme tehneet kiinteistöissä isoja energiansäästöprojekteja, lisänneet tuntuvasti aurinkovoimaa ja esimerkiksi modernisoineet kiinteistöjen valaistuksia. Parhaillaan olemme viimeistelemässä energiaremonttia Avia Cargossa, Jokipii kertoo.
– Pelkästään kahden kiinteistön, Avia Fleetin ja Avia Wingin, energiaremonttien myötä kiinteistöjen CO2-päästöjä pystyttiin vähentämään yhteensä 10 000 saunanlämmityskertaa ja 100 000 naudanlihapihvin tuottamista vastaava määrä, Kovero lisää.
Asiakkaiden kanssa yhdessä toteutetussa Astetta alemmas -kampanjassa on saatu aikaan tuntuvia vaikutuksia energiankulutukseen. Ilmanvaihtokoneiden käyttöä on tehostettu, huonelämpötiloja laskettu ja sähkön käyttöä vähennetty eri keinoin.
– Energiansäästö on yhteinen asia, ja työmme sen hyväksi jatkuu edelleen. Yhdessä vuokralaisten kanssa tässä ollaan onnistuttu hyvin. 170 000 neliön kiinteistömassassamme pienilläkin teoilla on suuri merkitys, Kovero sanoo.
Uudet tilat suunnitteilla? Vuokrauspäällikkömme Hanna Temmes auttaa mielellään. Varaa aika Hannan kalenterista.